Welkom » Allerlei » Voeding-Gezondheid

In deze rubriek vindt u tips voor een goede gezondheid.

Een gezond lichaam bevordert een gezonde geest en draagt bij aan een prettiger en vitaler leven. Je gezondheid verbeteren is daarom geen overbodige luxe. Een goede gezondheid is onmisbaar. Je zult al snel merken dat zodra je op je gezondheid gaat letten, je motivatie en enthousiasme toe zullen nemen wanneer je resultaten boekt.

Roken, drugs, regelmatig drankgebruik, te vet eten en te weinig slaap schaden je gezondheid . Er zijn echter nog heel wat zaken die je kunt toepassen voor een betere gezondheid. Soms kun je met wat kleine veranderingen je leven beter, gemakkelijker, leuker en gezonder maken.

                                                      GEZELLIG UIT ETEN???

 


Meer weten over voeding                                                               Blijf gezond

BelangrijkeVitaminen zijn o.a.:

B3

B12

K

C

Vitaminen zijn net als mineralen stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D, maar dat is niet voor iedereen, en onder alle omstandigheden voldoende. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben.

Vitaminen krijg je in kleine hoeveelheden binnen via eten. Dat kan variëren van enkele microgrammen tot tientallen milligrammen. Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, behalve kleine hoeveelheden vitamine k in de darm. Ook kan het lichaam bepaalde voorlopers van vitamines uit de voeding, zoals de provitamine A carotenoïden en provitamine D omzetten in respectievelijk vitamine A en D. In geval van vitamine D gebeurt dat in de huid onder invloed van zonlicht. Deze hoeveelheden zijn echter niet voor iedereen, en onder alle omstandigheden voldoende.
Indeling
Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben. Dat zijn de vitamines A, C, D, E, K en 8 soorten vitamine B, namelijk: B1 ( thiamine), B2 ( riboflavine), B3 ( niacine), B5 ( pantotheenzuur), B6, B8 ( biotine), foliumzuur (B11) en B12.

Vitaminen zijn in te delen in vitamines die in water oplosbaar zijn en vitaminen die in vet oplosbaar zijn.